MOSKVATUR FOR SAMMARBEIDSLAGET ULLEVÅL- SARPSBORG

Postet av Hege Paulsen den 3. Des 2014

Christer Lystad med guttelaget til Moskva

03DesKnut Audun Sørensen , 8 visninger
Christer snakker flytende russisk etter profftiden i Moskva

Christer trenger ingen introduksjon for den ekte idrettsinteresserte. Christer snakker flytende russisk og har vært så hjelpsom ved å benytte seg av sitt kontaktnett i Moskva og lagt til rette for drømmereisen for ivrige guttespillere i samarbeidslaget Ullevål Sarpsborg 98. Han blir med som tolk og kjentmann for ungdomslaget 11 - 14 desember hvor guttelaget spiller to kamper mot Dynamo Moskvas guttelag i selveste Krylatskoye ishall hvor både bandy og skøyte VM har gått av stabelen. Vi får også med oss superligakampen mellom hjemelaget Dynamo Moskva og gjestelaget fra fjerne østen Khabarovsk fredag kveld.

Som nevnt burde ikke Christers karriere være nødvendig å ramse opp. Det omfavner så mange ord fordi den er så uendelig lang. Han er berømt i Russland konstaterte jeg både i gaten i Irkutsk og på pressekonferansene etter VM i 2014. Christer har spilt profesjonell bandy i vintersportnasjonen Russland hvor bandyidretten er nasjonalidrett og troligvis tredje største vinteridrett. Moskvaklubben Zorkij rekrutterte ham sesongen 2003/04 og Christer ble med det den første norske profesjonelle idrettsutøver i Russland. Zorkij tok naturligvis bronse i superligaen samme sesong. Hadde det blitt gull ville troligvis Christer vært Norges mest kjente idrettsutøver i Russland. Uansett ble han tatt ut på det honorære verdenslaget noe som viser hvor langt han drev det i sin idrett. Per i dag er han allment kjent i Russland - men et hakk bak skiskytter Bjørndalen. Før dette tok han NM gull for Sarpsborg 1992 og for Stabæk 1996 og 1997 samt SM gull med Vasterås 1998. Han har dermed medaljer fra tre nasjonale ligaer, noe han troligvis er alene om. Christer har også rekorden med 132 A landskamper for Norge og ledet A landslaget og U23 landslaget som forbundskaptein 2013/14. Som takk for sin ekstraordinære innsats mottok han ærespris fra moderklubben Sarpsborg Bandyklubben 2014.