SMÅGUTTENE HAR VÆRT PÅ EVENTYR I VÄNERSBORG

Postet av Sarpsborg Bandyklubb den 28. Okt 2016

Når man runder 13 år er det dags for å forlate 7er bandy og ta steget over på 11er bandy. Det betyr uendelig mange flere kvadratmeter å spille på. Det er ikke gjort i en fei å lære seg nytt spillesystem samtidig som banen virker uoppnålig lang å krysse.

Derfor dro småguttene til Vänersborg helgen 21-23 oktober for å lære. Vi var påmeldt BBKs U14 cup, en cup som har lange kamper, gode dommere og meget god motstand på programmet samtidig som alt er fikset med overnatting og mat.

Første kamp i cuppen (som ble spilt fredag kveld)og på 11er bane var mot Hauger/Haslum fra Norge en jevn kamp som til slutt endte med seier til Hauger/Haslum 6-3. en god debut på 11 bane

Lørdag skulle vi spille 4 kamper. Første motstander var hjemmelaget Blåsut (som vant cuppen), her kjempet SBK heroisk og gjorde en meget god kamp, sluttresultatet ble 12-1 til svenskene. Kan man være fornøyd etter å ha tapt 12-1, ja det kan man. Ut fra det vi sitter på av opplysninger etter cuppen så er dette et va Sveriges beste lag i sin klasse og de har spilt 11er bandy i 2 år, da er det lov å være fornøyd.

Kamp nr 2 var mot svenske Borgia, et lag vi var helt på høyde med spillemessig, men her gjorde tilfeldigheter det til at vi tapte 7-5 isteden for å vinne 7-5. Bra kamp

Etter to harde kamper var det klart for lunch på Qualityhotellet for så å ta en time med hvile (les rase gjennom alle sosiale medier) i huset vi bodde i på Ronnums Herregård før vi igjen satte kursen for Vänersborg Arena og Eliteseriekamp mellom IFK Vänersborg og Gripen. Her fikk vi se bandy i toppklasse sammen med nesten 3200 andre tilskuere. Er noe annet en de ca 100 stk vi er vant til å se kamp sammen med på vårt alags hjemmekamper.

Når eliteseriekampen var ferdig var det klart for oss igjen, kamp nr 3 skulle spilles, her møtte vi svenske Höjden. En kamp vi taper 6-4 etter igjen en meget bra gjennomført kamp. siste kamp lørdag var mot cuppens andre finalelag IFK Kungälv, kampen ble spilt klokken 22:30. her var det mange slitne og trøtte spillere, ble ikke vår beste kamp og tapte fortjent 13-3.

Lørdag kveld trengte ikke vi trenere å bruke mye tid på å fortelle spillerne at nå er det lurt å sove, hver og en sloknet raskt og var klare for å vise seg frem i kampen søndag som skulle avgjøre hvem som ble nummer 5 og 6 i cuppen.

Søndagens kamp skulle spilles mot Borgia, et lag vi burde ha gode muligheter mot. Dette ble en kamp på det jevne når det gjelder prestasjoner fra spillerne og et par utvisninger på uheldige tidspunkter gjorde at Borgia trakk det lengste strået og vant fortjent 6-2.

Vi dro til Vänersborg for å lære og det gjorde vi. Vi fikk masse kjempefin kamptrening, sosialt og istid. Resultatene gikk ikke helt vår vei, men når de glemmes så har vi hat det gøy og lærerikt. VI kan nå masse mer om ting som:

Det er ille langt fra det ene målet til det andre

Målene er mye større

Offside er noe vi må lære å utnytte i forsvar

Utvisninger kan prege kamper

Det å spille sammen som et lag er et must

Angrepespilleren er førstemann i forsvar og forsvareren er førstemann i angrepet.

I Sverige er bandysporten enormt stor i forhold til Norge

Når man ser tilbake på helgen så har vi lært mye om hva vi må trene på samtidig som vi fikk mye tid sammen og ble enda bedre kjent.

Stor takk til Blåsut for en fin cup, til alle foreldre som var med ned og heiet og ikke minst til alle spillerne som gjorde en kjempejobb på banen.

Her kan dere lese hva Blåsut selv skriver om cuppen: http://www.blasutbk.se/