«Tobbe»: – Noen tap er bedre enn andre

Postet av Sarpsborg Bandyklubb den 14. Nov 2019

MÅL: Anton Olsson scoret et flott mål mot Stabæk. Foto:

(SBK-Stabæk 3-6) Sarpsborg Bandyklubb holdt lenge følge med suverene Stabæk i målprotokollen, men gjestene avgjorde kampen i andre omgang.

– Det er aldri kult å tape, men noen tap er bedre enn andre tap. I dag tror jeg guttene våre gikk av banen med en god følelse selv om vi tapte, sier trener Tobias «Tobbe» Johansson.

SBK møtte nemlig en veldig tøff motstander i sin første hjemmekamp. Stabæk er store favoritter til å vinne eliteserien også denne sesongen, og de vant hele 15–4 mot Ullern i seriepremièren. Men det var hjemmelaget som startet best. Allerede etter fire minutters spill tok SBK ledelsen 1–0 ved russeren Ivan Fedorkov på et velplassert skudd.

Ni minutter senere doblet SBK ledelsen ved Anton Olsson på et fantastisk soloraid. Han fikk ballen på egen banehalvdel og driblet halve Stabæk-laget før han scoret på et flott skudd.

Uavgjort ved pause

Sarpingene forsvarte seg bra i første omgang, og de holdt nullen helt til det var spilt 32 minutter. Da fikk Magnus Høgevold hull på byllen for gjestene. Vertene så ut til å beholde ledelsen til pause, men på overtid i første omgang utlignet Christian Røndsborg til 2–2.

– Jeg synes de første 20 minuttene var gode. Da var vi rolige med ballen og fikk fart på spillet vårt, sier Johansson, som ikke var like fornøyd med siste del av omgangen.

– I de siste 20–25 minuttene virker det som om vi ikke våger å holde på ballen. Da tar Stabæk mer og mer over. Vi ble for stillestående og presset langt tilbake på banen, sier han.

Stabæk scoret to kjappe mål tidlig i andre omgang, og da ble det vrient for SBK. Unggutten Mathias Nilsen reduserte til 3–4 etter 57 minutters spill, men SBK kom aldri nærmere i målprotokollen. Kampen endte til slutt 3–6.

– Vi bestemte oss i pausen for å vi måtte våge å spille vårt spill, og det synes jeg vi klarer bra. Stabæk vant hele 15–4 i sin første kamp, mens vi slipper unna med 3–6. Vi slipper dessverre inn tre enkle mål i andre omgang der vi mister markeringen. Tar vi bort de feilene klarer vi å match Stabæk bra. Jeg synes det var mye positivt i andre omgang selv om vi taper med tre til slutt, sier Johansson.

Nøkkelspillere skadet

SBK har en tynn tropp og hadde kun tre utespillere som innbyttere. Anders Olsson (kneskade) og Christer Lystad (strekk på baksiden av låret) måtte begge stå over grunnet skader, men forhåpentligvis er begge snart tilbake.

SBKs neste kamp spilles mot Drammen på Stadion førstkommende søndag.

Kampfakta

Bandy, eliteserien

Sarpsborg BK – Stabæk 3–6 (2–2)

Sarpsborg stadion

Mål:

1–0 (4 min.) Ivan Fedorkov (uassistert)

2–0 (13 min.) Anton Olsson (Johan Krosse)

2–1 (32 min.) Magnus Høgevold (Petter Løyning)

2–2 (45 min.) Christian Randsborg (Jan Olav Løyning)

2–3 (49 min.) Björn Buskqvist (Petter Løyning)

2–4 (51 min.) Markus Fremstad (Björn Buskqvist)

3–4 (57 min.) Mathias Nilsen (uassistert)

3–5 (70 min.) Björn Buskqvist (Jan Olav Løyning)

3–6 (81 min.) Björn Buskqvist (Petter Løyning)

Hoveddommer: Mats Gunnar Eriksson.

Utvisninger: SBK 2 x 10 min., Stabæk 1 x 10 min.

Tilskuere: ca. 60

Lagoppstilling

SBKs lag:

Målvakt: Rikard Thorkildsen (Thomas Fjellgaard).

Utespillere: Anton Olsson, Sigurd Strømnes, Emil Øby Olsen, Sivert Byvold, Max Pherson, Jan Christoffer Halvorsen, Johan Krosse, Ola Braathe, Aleksei Popov, Mathias Nilsen, Ivan Fedorkov, Petter Nicolaisen, Magnus Pettersen.

Av