SERIEMESTERE!!

Foto: Jesper Malthus-Andersen, SA

Seriemestere sesongen 2022/23

Skrevet av Tor Audun Sørensen, NBF

Det tok 31 år før Sarpsborg BK igjen skulle vinne toppserien. Mesterskapet avgjort på målstreken med seier 4-1 over Ullevål IL og bedre innbyrdes resultater enn Stabæk IF som også endte på 30 poeng.

Det var ellevill jubel i garderoben til Sarpsborg Bandyklubb (SBK) da seriemesterskapet var sikret etter 31 år på vent. En av de som jublet aller mest var den velkjente bandyprofilen Christer Lystad. Han ble som fremadstormende 20 åring både Serie – og Norgesmester med SBK i 1992. En klubb som ble dannet 14. juni 1989 etter at bandyen siden 1935 hadde vært på programmet til Sarpsborg Fotballklubb (SFK).

Sluttabellen Elite 2022/23:https://wp.nif.no/PageTournamentDetailWithMatches.aspx?tournamentId=411367&number=all&design=15

Klubben fra tidligere Østfold har beholdt de fleste spillerne fra forrige sesong, samt fått noen forsterkninger. De «blå & stolte» har dessuten spilt mange kamper innendørs i Sverige før sesongstart. Spillende trener Ilya Sysoev uttalte etter at seriegullet hang rundt halsen at de skulle «suge på medaljen» noen dager, men så er det kampen om NM-gullet som gjelder. Christer Lystad var glad for at klubben igjen er i toppen av norsk bandy etter noen magre år. – Jeg har ikke ord for hvor glad jeg er i denne gjengen; uttalte han til Sarpsborg Arbeiderblad.

SBK trakk Røa IL som motstander i kvartfinalen som spilles best av fem kamper og starter onsdag 15. februar på Sarpsborg stadion. En kunstisbane som fikk nye kjølerør og nytt betong topp-dekke sommeren 2015 noen måneder etter at klubbene arrangerte VM for U17 gutter i samrbeide med Sarpsborg kommune og St. Olav vgs.-Idrettslinjen. Bandyhall neste?

Historikk: Sesongen 1991/92 ble Ski & Ballklubben Drafn vinner av grunnspillet som ble spilt som enkel serie med 12 lag. Deretter ble serien delt opp i Elite A og Elite B med 6 lag i hver gruppe. Sarpsborg vant Elite A med 19 poeng og to poeng mer enn Stabæk. I NM-sluttspillet slo SBK Ready i kvartfinalene med 8-4 hjemme og 10-3 borte. I første semifinale mot Mjøndalen tapte SBK 3-5 hjemme, men borte mot «bruntrøyene» ble det seier 9-2. I den avgjørende 3. semifinalen hjemme slo Sarpsborg Mjøndalen 4-3 og Drafn slo Skeid 5-3. Mjøndalen spilte om NM-bronse mot Skeid og vant 6-1. NM-finalen ble spilt i Sarpsborg. Det begynte med et stort opptok med musikkorps fra torget til stadion, direktesendinger på radio, TV-opptak. m.m. Kommunen hadde satt opp ekstra tribuner som samlet nærmere 1900 tilskuere på stadion. Det hele var en merkelig opplevelse og første gang undertegnede nærmest ikke gjenkjente noen på tribunen. Til tross for seriemesterskapet til SBK var Drafn av mange regnet som knepen favoritt, men slik skulle det ikke gå. Sarpsborg vant NM-finalen 1992 helt fortjent 5-1.

Norgesmestere 1992: John Olav Johansen, Fred Åge Johansen, Ståle Johansen, Jon Egil Johansen, Jarle Spetaas, Per Haraldstad, Henning Iversen, Per Olaf Thorsen, Hans Gunnar Thorsen, Terje Darum, Christer Lystad, Tor Willy Johansen, Kjell Bråthe, Tom Ronny Bråthe, Jørn Skaarberg og de russiske superstjernene Vladimir Plavunov og Andrei Efremov. Lagleder var Egil Spetaas.